Saturday, January 27, 2007

grbavica - läker tiden alla sår?

Jag såg ju Grbavica, redan förra söndagen. Jag har funderat sen dess på vad jag skulle kunna skriva om den. För det är kanske inte den största filmen jag sett i mitt liv, men den är något annat. Det är en film om kvinnor. En film om en mor och en dotter i Sarajevo som var för sig och tillsammans kämpar med livet och kärleken, hela tiden med minnet av kriget hängande över sig.

Det är så sällan som jag ser så här fina porträtt av vardagskvinnorna. De är inte drottningar och de räddar inte världen, de är bara en spegelbild av världens alla kvinnor som kämpar och kämpar och kämpar.

Filmen har legat och skavt hos mig nu i en vecka, och jag hoppas att den kommer att skava hos er alla som ser den. För alla kvinnors skull!

/Emelie

2 comments:

Anonymous said...

Hejsan!
Hittade ingen mailadress så jag försöker mig på att kontakta er här.
Det är så att jag går i 2:an på Lundellska Skolan i Uppsala i linjen NaturMedia. Nu till våren ska vi göra ett projekt i skolan, alla elever ska göra varsin tidning på 20 sidor.
Jag ska göra en filmtidning och undrar nu om det finns möjlighet att komma till er och göra ett reportage om hur det går till "bakom kulisserna" när filmerna spelas upp. Kanske ta lite fotografier, prata med er som jobbar på Fyrisbiografen med mera. Ni kan väl kontakta mig på nattodag_@hotmail.com så kan jag berätta mer om mina idéer samt disskutera om detta skulle vara möjligt. Ser fram emot att höra från er!
Vänliga hälsningar Johanna Sundqvist

Anonymous said...

Hej Johanna!

Det låter jättetrevligt! Du kan maila på fyrisbiografen@gmail.com om du vill, annars kontaktar vi dig efter onsdag, då vi har personalmöte.