Sunday, July 29, 2007

Tecknarens Kontrakt

Det var i smått förvirrat tillstånd som jag och mitt sällskap klev ut från Fyrisbiografen ikväll. Vad hände egentligen? Vem planerade alltihop? Var det någon som tjänade något på något och i sådana fall vad? Sist men inte minst, vem var egentligen mannen utklädd till staty?

Det handlar såklart om Tecknarens kontrakt, Peter Greenaways genombrottsfilm från 1982. Filmen utspelar sig i 1600-talets England och i bakgrunden anar man de politiska konflikterna mellan protestanter och katoliker och Englands relation till såväl Skottland och Irland. En konstnär anställs av en kvinna för att i makens frånvaro göra ett antal bilder av hans älskade park. Bilderna ska ges till mannen som en slags försoningsgåva. Konstnären accepterar till en början motvilligt och med höga krav på betalning i form av tillgång till kvinnan själv närhelst han behagar. Så småningom blir det dock alltmer oklart vem det egentligen är som håller i trådarna.

Det är en film full av intriger, maktspel och fula tricks där man aldrig riktigt förstår vem som håller vem om ryggen. Den innehåller också en uppfriskande dos kvinnlig sexualitet som befinner sig innan såväl den viktorianska erans moraliserande som dagens översexualiserade filmvärld. Vi får se lagom mycket helt enkelt. Slutligen är det intressant att se hur den makthavande mansrollen på 1600-talet upprätthålls i fladdrande peruker, utsvängda rockar och högklackade skor. Allt medan det viftas med käppar och svängs med hattar med stora plymer. Det är viktig påminnelse om att såväl mannen som makten har sett olika ut genom tiderna och därför självklart kan förändras igen.

/Emelie

Andra bloggar om: , , , , ,

No comments: