Wednesday, August 1, 2007

Återkomsten, Central do Brazil och några storfilmer

Återkomsten är en mäktig film. En far som varit borta i kriget (vilket vet jag inte, Tjejtjenien kanske?)kommer tillbaka och hämtar sina två söner och tar med dem på en road trip som inte blir vad de tror. Filmen är mörk, suggestiv och oroväckande och är definitivt bland de bästa filmer vi har visat de senaste åren.

Brokeback Mountain behöver knappast någon presentation. Filmen är en av de finaste kärlekshistorierna som jag har sett på länge. Även The Departed och The Prestige klarar sig nog utan närmare presentation, båda har gått på de stora biograferna under året, även om jag inte har sett någon av dem. Eftersom jag och en av fyriskollegorna i vintras ägnade en eftermiddag åt The Departeds Hong Kong-förlaga skulle det ju kunna vara kul.

Min främsta plan för veckan som kommer är dock Central do Brazil, den har jag velat se sedan den kom för flera år sedan men aldrig kommit mig för. Det ska bli fint.

/Emelie

Andra bloggar om: , , , , , ,

No comments: