Saturday, March 31, 2007

Den nya världen

Vackra scener med mjölkhav och tid som stannar och ljud som tystnar. Mystiska karaktärer vars historia jag så gärna vill veta mer om. Ett överjordiskt vackert Sicilien, men med en fattigdom som ligger som en hinna över all skönhet.

Mitt i allt detta ger sig en man iväg till Amerika tillsammans med sina två söner och sin mor. I hamnen dyker det upp en engelsk kvinna som glider in i deras sällskap utan att de förstår varför. Hon säger inte så mycket, bara är där i närheten av dem och är hänförande vacker.

En stor del av filmen utspelar sig vid ankomsten till Amerika och vid alla de test som emigranterna behöver göra för att komma in. Bara de med tillräcklig intellektuell kapacitet släpps igenom. Ensamma kvinnor kommer bara in om de har en man som bevisligen tänker gifta sig med dem.

Jag hade höga förväntningar efter att ha sett trailern och läst recensionen i DN. De kom tyvärr lite på skam, för mitt i allt det vackra och symboliska och tysta saknades det kött och blod. De mystiska karaktärerna blev för mystiska. Jag gick därifrån och ville veta mer.

/Emelie


Andra bloggar om: , ,

No comments: