Friday, March 2, 2007

Jakten på lycka

Jag ska åka bort i helgen och hade därför inte tänkt varken hinna se film eller skriva om den. Möjligtvis, tänkte jag, möjligtvis kanske jag ändå hinner kila upp till Fyris och se Red Road ikväll när jag har packat färdigt. Det var som en halv plan för fredagen. Men. Det finns ju alltid ett men, och mitt dök upp i form av en recension av Jakten på Lycka i DN idag.

Det har inte funnits en tanke tidigare på att jag ska ägna min kväll åt Will Smith och vad som kan anas vara sentimentalt och storslaget om the american dream. Men, och här kommer mitt men, jag blev nyfiken. Förbaskat nyfiken. Inte för att det fick särskilt hejdlösa lovord, utan kanske för inledningsfrasen, "Det här borde vara en lätt film att förstå sig på." Det fortsätter sen med frasen "Men den här glassiga storstudioproduktionen lyckas på något sätt berätta mer om fattigdom än många socialt medvetna berättelser." Ni ser, ett men även där.

Och om det nu är så att den här filmen har nåt att säga, så borde jag väl ändå ge den en chans? Så kanske ändå, att det här är planen för kvällen.

/Emelie

andra som skrivit om: , , ,

No comments: