Thursday, August 9, 2007

Sista filmfrossarveckan

Veckorna rusar iväg och nu är det bara en filmfrossarvecka kvar. Jag har misslyckats totalt med att gå på bio den här veckan och sätter mitt hopp till nästa. Till att börja med visar vi La vie en rose. För dig som inte sett filmen om Edith Piaf än, ta chansen den här veckan och visa långnäsa åt de stora biograferna och se filmen på Fyrisbiografen! Behöver jag säga något mer?

När vi ändå är inne på Frankrike så är det dags igen för den eminenta dokumentären Att vara och ha. Filmen skildrar livet i en liten landsbygdsskola i Frankrike och är på alla sätt ett guldkorn. Agnès Jaouis I andras ögon har jag inte sett men bara hört goda ord om. Jag kan inte se någon ursäkt för mig själv att inte se den.

Veckans nattbio är Metallicafilmen Some kind of monster och veckans mastodontfilm är De sju samurajerna, Kurosawas storverk från 1954. Ladda upp med matsäck och mycket energi för det är nästan tre och en halv timme film. Hur ofta får man egentligen tillfälle att se en film som denna på bio?

/Emelie

Andra bloggar om: , , , , , , ,

No comments: